top of page

Forbrugerrådet bør også se på massiv reklame i skolerne



Forbrugerrådet TÆNK har været ude og advare mod den reklame som børn bliver eksponeret for på de sociale medier. 


De siger, at: 



“Det er vanskeligt at skelne mellem reklame og indhold, når børn og unge udsættes for massiv reklame fra influencere på YouTube og andre sociale platforme.”


Så er det, jeg tænker, at det er ligeså problematisk, når børnene kommer i skole, og bliver eksponeret for massiv reklame fra Mejeriforeningen? 


Mejeriforeningens formål er at styrke en enkelt branche, som består af private virksomheder, der sælger komælk.



Ingen andre virksomheder har så direkte mulighed for at reklamere overfor vores børn (det skulle da lige være Disney) bortset fra de sociale medier, som nu kritiseres af Forbrugerrådet TÆNK. 



Der bliver lagt op til, at børn ikke er en del af fællesskabet, hvis de ikke drikker skolemælken, og der er bliver oveni lagt op til at barnet ikke er ‘et sundt barn’, hvis ikke de drikker komælken. 


Der vil dog altid være børn, som bliver ‘holdt udenfor’. Enten pga. allergi, økonomi, smag eller etiske valg om klima, miljø eller brug af dyr. 





Sundhed

Det kan godt være at komælk (ligesom beriget sojamælk) er en nem måde at få nogle næringstoffer på, men det erstatter ikke, at det vigtigste for fx sunde og stærke knogler er


- gåture: 



“Citatet fra Willett (se billede) har fundament i resultater fra bl.a. nogle af de største ernæringsstudier... Her fandt han og de andre forskere, at der ikke var sammenhæng mellem indtag af mælkeprodukter/calcium og risiko for knoglebrud. Noget, der i stedet så ud til at virke betydeligt beskyttende var: fysisk aktivitet – særligt gåture.”


~ Citat fra klinisk diætist Maria Felding, som i en anden artikle også skriver: 



“Men mælk forhindrer ikke de alvorlige problemer, der hæfter sig ved en uhensigtsmæssig kost såsom kroniske sygdomme, hvilket en tredjedel af den voksne befolkning lider af."


Og fortsætter:



"En helhedsorienteret løsning vil i stedet være at få ændret sammensætningen af kosten, så der oprigtigt tages fat om årsagen til næringsstofmanglen, hvilket i praksis vil betyde flere bønner og andre plantefødevarer og mindre kød, hvidt brød og tomme kalorier. Mælk er en lappeløsning, jeg ikke vil opfordre til at bruge.”



Mælk indeholder hverken C-vitamin eller fibre. Kostrådene beder os om at slukke vores tørst i vand og spise flere grønne madvarer. De plantebaserede fødevarer indeholder både calcium, fibre, C-vitamin og mange andre af de vigtige næringstoffer inkl. rigeligt med protein. Udover det, så er de også mere klima,- miljø,- og dyrevenlige.



Skråplan

Det er altså både vildledende og et etisk skråplan, at en branche i så høj grad kan få direkte adgang til både forældre og skoler med henblik på at sælge et specifikt produkt.


Sund kost med blik for klima og natur bør helt sikkert være en del af undervisningen, men det bør ikke tage udgangspunkt i et enkelt produkt, hvor flere børn på daglig basis kan opleve ikke at være en del af ‘produktgruppen’.


Er det ikke på tide at Forbrugerrådet tager fat om denne sag?



 

Kilder: 


Første citat fra Maria Felding: 


Hendes kommentar til mælkereklamer: 


Andet citat: 


Protein: 

Comments


bottom of page